Ny fartskriver delvis klar til EU-indsættelse, IRU anmoder om henstandsperiode Bruxelles, 21. august 2023

Fra i dag er den nye smarte fartskriver version 2 (SMT2) obligatorisk for alle nyregistrerede tunge erhvervskøretøjer. Men i betragtning af forsinkelserne i tilgængeligheden af SMT2-enheder, beder IRU Europa-Kommissionen om at anbefale, at medlemsstaterne giver en henstandsperiode indtil udgangen af 2023 for at forhindre blokering af titusindvis af nye lastbiler og busser.
Den nye SMT2 kommer med et væld af fordele. Sammenlignet med den smarte fartskriver version 1 (SMT1) inkluderer SMT2 yderligere funktioner såsom automatisk registrering af grænseovergange og for
håndhævere at se data eksternt.
SMT2 er ikke kun et nøgleværktøj til overvågning af overholdelsen af EU’s køre- og hviletidsregler, men også med cabotageregler og endda udstationering af chauffører.
IRU-direktør for EU Raluca Marian sagde: “Vores sektor har set frem til den smarte fartskriver version 2. “Blandt andre fordele kan dens nye funktioner reducere antallet af vejkontrol og forbedre chauffører og håndhævere ved kun at målrette mod hyppige og tunge lovovertrædere, et scenario, IRU længe har slået til lyd for.
“Men forsinkelserne i leveringen af de nye fartskrivere kan blokere mellem 20.000 og 40.000 køretøjer fra
registrering indtil udgangen af 2023.”
“Denne blokering er uacceptabel. Det betyder forsinkelser i modtagelse af nye køretøjer, hvilket kan påvirke transportoperatørernes planlægning væsentligt og dermed EU’s passager- og godstransportkapacitet,” tilføjede hun.
Selv hvis en medlemsstat ensidigt beslutter undtagelsesvis at acceptere registrering og cirkulation af nye køretøjer udstyret med SMT1-anordninger, kan transportoperatører få bøder, hvis de krydser medlemsstaternes grænser efter en anden tilgang.
Løsning
I et brev sendt til kommissær Adina Vălean i sidste uge opfordrede IRU Europa-Kommissionen til at anbefale medlemsstaterne undtagelsesvis at give en henstandsperiode indtil udgangen af 2023 for
installation af SMT2-enheder i køretøjer, der er registreret i dag, for både nationale og tværgående – grænsetransporter, grundet forsinkelser i leveringen af den nye smarte fartskriver.
I henstandsperioden bør nye køretøjer udstyret med den tidligere version af fartskriveren, SMT1, foreløbigt accepteres til registrering parallelt med køretøjer udstyret med SMT2, forudsat at de eftermonteres med SMT2-enheder ved udløbet af henstandsperioden.
Derudover bør håndhævelse ikke pålægge sanktioner på transport for kørende køretøjer, der er registreret fra og med SMT1-enheder i henstandsperioden.
Hvis nye, avancerede køretøjer blokeres fra at blive leveret med SMT1-enheder, vil det forhindre driften af mere miljøvenlige køretøjer, hvilket bringer Europas CO2-reduktionsmål i fare.
“Vores sektor beder Europa-Kommissionen om at forhindre forstyrrelser i EU’s netværk og forsyningskæder, samt at skåne transportoperatører for uberettigede bøder,” sagde Raluca Marian.
Flere EU-medlemsstater, herunder Tyskland, Spanien og Sverige, har ensidigt besluttet sig for henstandsperioder. Selvom dette er et velkomment skridt, mangler der en harmonisering af varigheden af
undtagelsen og betingelserne.
“Det velkomne tiltag fra flere medlemsstater for at finde pragmatiske løsninger på et faktuelt spørgsmål er endnu en god grund til, at Europa-Kommissionen bør udvise lederskab og koordinere en harmoniseret undtagelse, som tillader registrering og brug af nye køretøjer udstyret med SMT1-enheder indtil slutningen af år. Det er overflødigt at sige, at omkostningerne ved at eftermontere disse køretøjer med SMT2-enheder bør afholdes af fabrikanterne, da de har pligt til at levere kompatible køretøjer,” fremhævede Raluca Marian.
Større krise i horisonten
Ud over milepælen rettet mod nye tunge køretøjer, satte den seneste ændring af EU’s køre- og hviletidsregler også frister for eftermontering af køretøjer, der er registreret før i dag. Disse deadlines er angående nær, mellem slutningen af 2024 og august 2025 afhængigt af køretøjet.
I betragtning af de nuværende udfordringer med at udstyre nye køretøjer med SMT2, forventer IRU forsinkelser i leveringen af SMT2-enheder til eftermontering af køretøjer, der allerede er på EU-veje.
“Da den nye smarte fartskriver højst sandsynligt ikke vil være almindelig tilgængelig for eftermontering før begyndelsen af 2024, beder vi Europa-Kommissionen om at etablere et overvågningssystem for
eftermontering af køretøjer for at forhindre en forudsigelig krise. Dette kan være et endnu større problem end det nuværende. Vi forventer, at mellem 1,5 og 2 millioner køretøjer skal eftermonteres, og vinduet til det bliver mindre og mindre på grund af forsinkelser,” sluttede Raluca Marian.
_______________________________________
Noter til redaktører
Om IRU
IRU er verdensorganisationen for vejtransport, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv
og grøn mobilitet og logistik. Som stemme for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej og
multimodal tr